BANGGA MENYUARAKAN SEMANGAT PATRIOTISME

Bangsa Indonesia lahir sebagai negara yang merdeka dengan cara yang heroik dengan merebut kemerdekaan dari para penjajah, para pemuda pada zaman kolonialisme bersusah payah dengan mempertaruhkan nyawa.

Perkataan patriotisme yang disandarkan kepada perkataan dasar ‘patriot’ biasanya dimaksudkan sebagai ‘perasaan cinta yang kuat terhadap tanah air.’ Maksud ini didapati dalam Kamus Dewan. Perkataan ‘patriot’ pula merujuk kepada ‘orang yang mencintai dan mempertahankan kedaulatan negaranya, pembela negara.’ Patriotik, satu lagi perkataan yang berkaitan, merujuk kepada sifat patriot.

Walau kepada siapa gelaran patriot diberikan, sifat dan sikap patriotik ini sangat penting. Kita dapati patriotisme adalah nilai universal yang menuntut perasaan cinta dan rela mati demi mempertahankan kedaulatan dan kemerdekaan negaranya. Walaupun begitu, tidak semua cara menampilkan patriotisme itu universal. Seperti juga dalam sejarah Eropah itu sendiri. Hatta, secara akademik, masih ada mereka yang mempersoalkan kedudukan dan kepentingan nilai patriotisme.

Semangat patriotisme rakyat terutama generasi pasca merdeka perlu senantiasa ditingkatkan melalui berbagai program yang menjurus ke arah itu. Kita perlu menerima hakikat, manusia seringkali mudah lupa untuk melihat kembali sejarah. Dengan wujudnya semangat cinta akan negara di kalangan rakyat, pasti negara akan terus aman dan damai. 

Semangat patriotisme juga dapat memupuk perpaduan kaum. Sesungguhnya, semangat patriotisme akan membentuk rakyat yang lebih mementingkan kepentingan negara daripada kepentingan kaum. Dengan wujudnya perpaduan kaum, maka kerajaan akan dapat melaksanakan pelbagai  program pembangunan untuk kemudahan rakyat. Selain itu, suasana yang harmoni antara kaum akan dapat diwujudkan. Seterusnya suasana harmoni ini akan dapat merangsang perkembangan sektor pelancongan negara.

Sebab itu, semakin lama usia kemerdekaan negara, semakin mudah rakyat khususnya generasi selepas era tersebut lupa akan pentingnya semangat patriotisme ini meskipun dari segi fizikalnya kita telah bebas dari penjajahan.

Yang jelas, masyarakat hari ini sudah berada dalam zona makmur dan bebas melakukan apa sahaja. Lantas, ancaman seperti pengaruh budaya luar menyusup masuk ke dalam jiwa tanpa disadari. Dengan memudarnya rasa patriotisme dapat mengancam dan menghancurkan bangsa Indonesia. Hal itu terjadi karena ketahanan nasional akan menjadi lemah dan dapat dengan mudah ditembus oleh pihak luar. Bangsa Indonesia saat ini bukan dijajah dalam bentuk fisik, namun dijajah secara mental dan ideology.

 Justru itu, sama-samalah kita mengubah sikap dan kembali ke landasan sebenarnya supaya tidak terus hanyut dan leka dengan kebebasan yang dinikmati hari ini. Masyarakat patriotik adalah masyarakat yang anggotanya bertata asusila luhur, berdaya maju, melindungi dan mematuhi serta memelihara undang-undang dan peraturan. Untuk membentuk masyarakat madani, pemupukan nilai-nilai murni menerusi pendidikan dan tarbiyah secara berkesan penting kerana pembangunan material serta kepesatan perkembangan ekonomi semata-mata belum tentu menjanjikan terbinanya masyarakat yang bermoral.

Menurut saya bangsa yang maju adalah bangsa yang pemudanya bertanggung jawab. Yaitu meneruskan generasi-generasi tua, Meneruskan perjuangan pahlawan bangsa Indonesia akan tetapi bukan untuk melawan penjajah melainkan untuk belajar dengan tekun,raih prestasi setinggi – tingginya, mengharumkan bangsa Indonesia,serta menghindari hal-hal yang dapat merusak diri sendiri.

Saya yakin apabila semua rakyat khususnya pemuda memiliki rasa patriotisme bangsa Indonesia akan menjadi bangsa yang kuat dan tidak mudah terpengaruh dengan hal negatif apapun.

create : Renaza Afidianti Nandini 145150207111104

patriotisme

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s